سه شنبه , ۵ بهمن ۱۳۹۵
Home » سلامتی » زندگی سالم » بایدها و نبایدهای پس از ورزش کردن

بایدها و نبایدهای پس از ورزش کردن

 

دارچین: آیا می‌دانستید برخی کارهایی که پس از وررزش انجام می‌دهیم، اشتباه هستند؟ در این نوشتار از شش اشتباه رایج پس از ورزش برای‌تان می‌گوییم که باید آن‌ها را کنار بگذارید.

تمرین‌های بدنی و ورزش جز بهترین عادات سلامتی است که باید در برنامه روزمره همه افراد جا داشته باشد. حتی ساده‌ترین تحرکات مانند بالا و پایین رفتن از پله‌ها، بردن بچه‌ها به پارک و… نیز می‌تواند تاثیر زیادی در بازده جسمانی داشته باشد.

اما مشکلی که در زمینه ورزش وجود دارد این است که بیشتر مردم عادات نادرستی که تاثیرات ورزش را کم می‌کند، به خوبی نمی‌شناسند. رعایت برخی نکات پس از ورزش کردن می‌تواند تاثیرات ورزش را حفظ کرده و روند کسب قوای عضلانی را تسهیل کند.

اشتباه اول: پرهیز از غذا و خوراکی

بسیاری از ورزشکاران تصور می‌کنند پرهیز از خوردن انواع مواد غذایی روشی سالم است، زیرا دوست ندارند کالری که حین تمرین سوزانده‌اند، دوباره به بدن برسانند. این در حالی است که باید کیفیت و کمیت خوراکی‌ها بهتر شود نه اینکه کاملا کنار گذاشته شود.

توصیه می‌شود قبل از مصرف پروتئین‌ها، هیدرات‌های کربن و چربی‌ها حداکثر ۳۰ دقیقه زمان بگذرد تا جبران نیروی از دست رفته بدن تسریع شود. اما گذشت زمان بیشتر از این احتمال افزایش چربی، تحلیل عضلانی و استرس را به دلیل تولید بیش از حد کورتیزول افزایش می‌دهد.

به خاطر داشته باشید، تغذیه متناسب به بدن کمک می‌کند تا به وسیله گلیکوژن خیلی سریع تر نیروی خود را باز یابد.

اشتباه دوم: پرهیز از نوشیدن آب کافی

این اشتباه رایج پس از ورزش را کنار بگذارید. بارها و بارها در مورد اهمیت نوشیدن آب در هنگام ورزش و پس از آن تاکید شده است. اما باز هم بسیاری از افراد چندان توجهی به این مسئله ندارند یا اینکه نوشیدنی‌های ناسالم مانند نوشابه‌های گازدار و شیرین را انتخاب می‌کنند.

اشتباه رایج دیگر نیز این است که تصور می‌شود فقط در زمان تعریق خیلی زیاد باید آب نوشید. اما توجه داشته باشید که عرق کردن ارتباط مستقیمی با مقدار آب نوشیده شده ندارد. فرآیند تعریق یک پاسخ طبیعی برای تنظیم دمای بدن است.

نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز موجب تامین رطوبت مورد نیاز بدن شده و می‌تواند با ضعف و بی‌حالی جسمی نیز مقابله کند.

برنامه ورزش

اشتباه سوم: مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا

نوشابه‌های انرژی‌زا را نباید با نوشیدنی‌های مخصوص ورزشکاران اشتباه گرفت. این اشتباه بسیار رایج اگر اصلاح نشود می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی در پی داشته باشد.

نوشابه‌های انرژی‌زا حاوی ترکیبات محرک مانند کافئین، ژینسینگ و…. است که حالات عصبی، اضطراب و در موارد شدیدتر ناراحتی‌های قلبی را ایجاد می‌کنند.

اما نوشیدنی‌های مخصوص ورزشکاران با تامین مواد معدنی و الکترولیت‌های از دست رفته حین تمرین در کسب نیروی بدن مؤثرند. با این حال توصیه نمی‌شود به طور منظم مصرف شوند زیرا حاوی قند و مواد افزودنی هستند.

شیره نارگیل و آبمیوه‌های طبیعی بهترین جایگزین‌های این نوشیدنی‌ها محسوب می‌شوند زیرا کاملا طبیعی بوده و ماده مضری برای بدن ندارند.

اشتباه چهارم: خواب ناکافی و نامطلوب

شب فرصت بی‌نظیری برای بسیاری از فرآیندهای مهم جسمی و مغزی است. اما با این حال بسیاری از افراد طی شب به اندازه کافی نمی‌خوابند و مانع از تامین نیروی بدن می‌شوند.

بدن به ۷ تا ۸ ساعت خواب پیوسته دارد تا بتواند ریز مغذی‌ها و انرژی از دست رفته در تمرین‌های ورزشی را تامین کند.

اشتباه پنجم: دوش گرفتن فوری پس از تمرین

به خاطر داشته باشید که دوش گرفتن را باید به یک تا دو ساعت پس از ورزش موکول کنید. بعد از تمرینات ورزشی دمای بدن بین ۳۸ تا ۳۹ و نیم متغیر خواهد بود. دوش گرفتن با آب سرد می‌تواند تغییراتی در گردش خون و همچنین سطح فشار خون ایجاد کند.

اشتباه ششم: مصرف غذاهای سنگین و دیر هضم

این اشتباه رایج پس از ورزش را کنار بگذارید. همان طور که چیزی نخوردن پس از ورزش اصلا خوب نیست، مصرف غذاهای سنگین نیز توصیه نمی‌شود.

گوشت‌های قرمز، نان سفید، شکلات، پیتزا و لبنیات از جمله چنین مواد غذایی هستند که علاوه بر مقدار زیاد چربی، مانع از روند متابولیک بدن که پس از ورزش همچنان فعال است می‌شوند. همچنین بیشتر این خوراکی‌ها قند خون را افزایش می‌دهند که به طور مستقیم با مشکلات وزن و لاغر شدن در ارتباط است.

 

دارچین به شما پیشنهاد می‌کند، این مطلب را هم برای برنامه ورزش خود مطالعه کنید:

ورزش مناسب خود را انتخاب کنید

سلامت‌نیوز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *