شنبه , ۳۰ فروردین ۱۳۹۳
خانه » سلامتی » تغذیه » کنترل فشار خون با تغییر سبک زندگی

کنترل فشار خون با تغییر سبک زندگی

دارچین: با باور پزشکان، مهم ترین عامل ابتلا لبه فشار خون و بیماری‌های وابسته آن، سبک زندگی نامناسب است؛ با تغییر و اصلاح سبک زندگی به راحتی می‌توانید از ابتلا به فشار خون جلوگیری کنید و یا فشارخون‌تان را کنترل کنید.
بیماری فشار خون به عنوان عامل زمینه‌ای برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، به عنوان قاتلی خاموش شناخته شده‌است. شیوع ابتلا به فشار خون بالا در میان افرادی که زندگی شهری را تجربه می‌کنند، تفاوت معناداری با ساکنان روستاها و شهرهای کوچک دارد.

0129 کنترل فشار خون با تغییر سبک زندگی
فشار خون، بیماری ساده‌ای است که درمان و کنترل آن راه‌های مشخصی دارد؛ با این حال بیشتر مراجعان به اورژانس‌ها و درمانگاه‌های شبانه‌روزی افرادی هستند که دچار علائم فشار خون بالا و یا عواقب ناشی از آن (مانند سکته‌های قلبی و مغری) شده‌اند.
به اعتقاد پزشکان، مهم‌ترین عامل ابتلا به فشار خون سبک زندگی است. منظور از سبک زندگی، نوع تغذیه، جایگاه ورزش در برنامه روزانه، کنترل مصرف سیگار و قلیان، مدیریت استرس، کنترل وزن و مواجه به آلاینده‌ها است.
مصرف نمک فراوان در غذا، استفاده از فست‌فودها و غذاهای از پیش آماده (کنسروها) و افزودن نمک به غذای پخته شده، از عادات غذایی شایع در میان ایرانی‌هاست که یکی از عوامل کلیدی و زمینه‌ای ابتلا به فشارخون محسوب می‌شود.
سیگار کشیدن و اعتیاد به قلیان هم با بالا رفتن فشار خون و افت ناگهانی آن ارتباط دارند. این نوسان در فشار خون، زمینه ابتلا به فشارخون دائمی و سکته‌ها را فراهم می‌کند.
بی‌تحرکی و پشت میزنشینی هم عامل دیگری است که زمینه ابتلا به فشارخون را در افراد فراهم می‌کند. پژوهش‌های انجام شده، تاثیر مثبت ورزش دراز مدت در افراد مبتلا به فشار خون را تایید کرده‌اند.
با این حال، بیشتر افراد مبتلا به فشار خون، به جای ایجاد این تغییرات ساده در سبک زندگی‌شان ترجیح می‌دهند برای کنترل فشار خون از داروها استفاده کنند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top